top of page
Search

כוח המים: גיל הנעורים והידרותרפיה

Updated: Mar 31


זהירות ספויילר ! לא אחשוף תגלית אודות מעיין נעורים קסום שטבילה בו תחזיר אתכם לשנות הנעורים.

גם לא אמליץ על טבילה במים עשירים במינרלים שישפיעו מיידית על עורכם ויעצרו את תהליכי ההזדקנות. הפעם אתייחס לתקופת חיים מיוחדת וייחודית בחיי כולנו: הנעורים.


תקופת הנעורים (ההתבגרות) טומנת בחובה התמודדויות ושינויים רבים: גופניים, רגשיים, קוגניטיביים, משפחתיים וחברתיים. תהליך זה מתאר תת-תהליכים בנושאים שבין נפרדות לעצמאותו של המתבגר, דימויו העצמי והגדרת זהותו, חוויות אישיות ושייכות לחברה. אצל כל מתבגר/ת הם יופיעו בזמן, באופן ובעוצמה שונים.

התהליך מבלבל ומאתגר. לעיתים קרובות המתבגרים (וההורים) זקוקים לעזרה. הם אינם מודעים בהכרח לתהליך שהם חווים ולא מבינים את חשיבות הטיפול הרגשי עבורם. לכן לא פעם הם יביעו התנגדות. לרוב הם מופנים לטיפולים קונבנציונאליים (אבחון וייעוץ, טיפול פסיכולוגי, תרופתי או רפואי) כאשר גורמי המקצוע, ההורים והמתבגרים אינם מודעים ליכולות האפשריות ולהישגים הגלומים בטיפול במים.


לפני שאציג את יתרונות המרחב הטיפולי במים ותכונות המים,


5 מאפיינים בולטים בגיל ההתבגרות:

1. בין נפרדות לעצמאות במרקם המשפחתי תהליכי הספרציה והאינדיבדואציה של המתבגרים הם חלק מתהליך טבעי ורצוי שמטרתו השתחררות רגשית (לרוב בלתי מודעת) של המתבגר מהוריו. השינוי בתהליך חל באופי היחסים והגבולות שבין ההורים לילדים ומתאפיין בתופעות של ריחוק, מרד ולעתים עוינות (מוגזמת). כל אלו מייצרים פוטנציאל קונפליקטים ומריבות, מתח, כעס, ולעיתים אף הסתמכות ותלות באישיות סמכותית אחרת (שלעיתים לא מיטיבה).


2. דימוי עצמי והגדרת זהות ההורים, שהן הדמויות המשמעותיות בחיי המתבגר עד כה, נדחקים ומפנים את מקומם ל"קבוצת השווים", שלרוב הם בני גילו של המתבגר/ת. המאפיין המרכזי בשלב זה היא ההתמודדות עם הפער והניגוד בין הרצון להיות עצמאי ובוגר לבין ההזדקקות הבלתי נמנעת להורים. החברים משפיעים ותורמים לעיצוב דימוים וביטחונם העצמי של המתבגרים, זהותם המינית, בניית תחושת ערך, תפיסתם את עצמם, מקומם ושייכותם למסגרת החברתית.


3. תהליכי למידה וקוגניציה בשנה החולפת (2020) חוו המתבגרים היעדרות ממושכת ממסגרות לימודיות וחינוכיות. הדבר התבטא בשינוי הדרישות במגוון רב של מטלות לימודיות, למידה ממרחק וצפייה במסכים למשך זמן רב. היעדרה של יד מכוונת ועזרה בהקניית כלים ומשוב, הפחיתו את יכולת המורים ללוות את המתבגרים ולהבחין בקשיי הלמידה שלהם להשיג מיומנויות לפתרונות. אלו הולידו ירידה ביכולות הקשב והריכוז ויצרו פערים ברמת הלימוד והידע, שעלולה לגרור כישלונות. מכאן הדרך לתסכול, חרדה ודיכאון קצרה מתמיד.


4. כעס - משמעות תהליך ההיפרדות וההשתחררות של המתבגרים מההורים אינה נתק מוחלט ואינה מחייבת יחסי מתח וכעס או חוסר אמון. אך פעמים רבות, בייחוד כאשר מתבגר אינו מודע ואינו משתף את תחושותיו, או לחילופין ללא כלים להתמודדות, תגובתו כלפי האחר תתבטא בכעס. הוא מתנתק מרגשותיו הקשים כלפי עצמו ומצליח לחוות את עצמו כ"בסדר" ואת האחר (ההורים) כ"לא בסדר", "לא מבינים" או "אשמים". לכעס מחיר נפשי משמעותי שמתבטא באי-שקט, עצבות, רגשי אשמה ובעיקר תחושת אובדן שליטה מתגברת. הכעס אינו משחרר את התחושות הקשות. לעיתים להיפך - תחושות אלו מתעצמות והתסכול, הייאוש והמצוקה גוברים.


5. התמודדות מול שינויים ואתגרי רוח התקופה: ריחוק חברתי, בידוד, דיכאון, ומיומנויות חברתיות. השנה החולפת הציבה בפני המתבגרים אתגרים חדשים. בידוד חברתי, היעדר אינטראקציה חברתית, ההכרח לעטות מסכות ולהימנע ממגע. כל אלו העלו את אחוז בני הנוער שחוו עלייה בתחושות בדידות, ניכור, דיכאון, חוסר חיוניות ופיחות בפעילות גופנית.


5 יתרונות מובהקים לטיפול במים:

1. טיפול שאינו מילולי (טיפול פסיבי) הכניסה למים אינה דורשת מהמתבגרים לדבר. שימוש מינימלי בתקשורת מילולית מביא לכך שהמטפל אינו תופס צד מול המתבגר/ת. חום המים יוצר תחושה נעימה עבורם ועבור סביבת גופם. גבולות הבריכה ברורים כך שהמרחב מוגן, בטוח ומכיל. המעבר המיידי כמעט לציפה מביא כמעט תמיד לעצימת עיניים. מערכת העצבים הפרא-סימפתטית נכנסת לפעולה של רגיעה והרגעה, עיבוד וריפוי.


2. טיפול אובייקטיבי וניטראלי בזמן שהמתבגרים צפים, נדרשת מהמטפל מיומנות הקשבה והתבוננות בשפת הגוף והבעות פניו של המתבגר כדי לאפשר לו פשוט להיות. הוא חש מייד ברכות התמיכה, בויסות עוצמת המגע ובמידת התנועה. כל אלו מתורגמים ישירות ל"יש מי שרואה" ומבין אותם וחש בצרכיהם מבלי לאיים על עולמם הפנימי. כך מתחיל להיווצר קשר אמון מכריע.


3. תכונות המים מים חמים יוצרים מרחב נעים ושקט פנימי המנטרל גירויים ורעשי רקע ומאפשר למתבגרים לעצור ולהתבונן בתוכם ולייצר עבורם בהירות מחשבתית ורגשית, להתחבר לעצמם ואף לזהות קונפליקטים והתנגדויות שיוכלו לבודד. כך ניתן להציף ולהפנות במידת הנדרש לגורמי תמיכה מקצועיים כמו מורים, יועצים, פסיכולוגים וכמובן השיח עם ההורים.


4. טיפול בגובה העיניים בעת הכניסה למים עבודת המטפל היא בקו המים ופוגשת את המתבגר/ת בגובה העיניים. יש בה שילוב של אמפתיה והכלה. עם זאת, שמירה על גבול ברור לו זקוקים המתבגרים תסייע ליצור קשר משמעותי עם אדם מבוגר ומנוסה שמבין לליבם וכך תיצור תיעול והפחתה בכעסים.


5. טיפול בדימוי עצמי בהיבט פיזי ורגשי

את קטגוריית ההיבט הפיזיולוגי בהיבט של מתבגר/ת ניתן לחלק לשניים:

- יצירת מוטיבציה תנועתית חיובית של הגוף, שיפור מיומנויות מוטוריות, שיווי משקל וקואורדינציה, הפחתת בכאב (שלד-שריר) במידה וקיים.

- בעצם הכניסה למים בבגד-ים (גם במכנס וחולצה) חושף ונחשף המתבגר לדימויו הגופני: מבנה ומשקל. - בהיבט הרגשי, הכניסה למים החמים מייצרת תחושת רחם ומסייעת לאזן את רמות הסרוטונין במוח. הנוירוטרנסמיטור, האחראי על תחושה טובה מפחית רמות הורמוני הלחץ בגוף (ביניהם קורטיזול). השהייה במים מורידה את המתח השרירי ומשפיעה באופן אוטומטי על מנגנון "הילחם וברח" (מערכת העצבים הסימפתטית) הטבועה בכולנו להתמודדות עם ריבוי גירויים ומשימות. כך נרגעים כלל מערכות הגוף בצורה מהירה ויעילה מושגת תחושת רוגע וביטחון טבעי וכפועל יוצא ייצוב מצב רגשי.





32 views0 comments
bottom of page